Potęga e-commerce
Zaczerpnięta z języka angielskiego nazwa nie powinna być nowością dla żadnego przedsiębiorcy, który myśli o rozszerzeniu swojego biznesu, bądź dopiero szuka pomysłu na dochodowy interes. E-commerce to inaczej handel elektroniczny, którego najczęstszym narzędziem staje się internet. W Polsce takie rozwiązania pojawiły się w 1997 roku i od tego czasu potencjał sklepów internetowych ciągle rośnie. Większość przedsiębiorstw posiadających już tradycyjne punkty sprzedaży decyduje się swoją ofertę prezentować również w internecie, co wydaje się najlepszą rekomendacją nowych technologii.
E-commerce w liczbach
Prowadzenie e-biznesu, chociaż na początku może wydawać się trudne, otwiera nowe możliwości. Siła e-commerce leży w łatwej i skutecznej komunikacji z klientem, który coraz częściej rezygnuje z tradycyjnych zakupów na rzecz zamówień dokonywanych w sklepach internetowych. Najlepiej świadczą o tym dane i prognozy dotyczące wartości rynku e-commerce. Według analiz firmy PMR w roku 2013 wartość internetowej sprzedaży detalicznej w Polsce wyniosła 23,8 mld złotych, co w porównaniu z 2012 rokiem dało wzrost o 12,9%. Podobnego wyniku należy oczekiwać, porównując lata 2013 i 2014. Analizy pokazują, że można spodziewać się zysków na poziomie nawet ponad 27 mln.
Korzyści dla przedsiębiorcy i klienta
Obie strony transakcji czerpią korzyści z przeniesienia sprzedaży do internetu. Konsumentów na pewno przekona:
– szeroki asortyment i możliwość jego porównywania,
– oszczędność czasu i zakupy dostarczone pod wskazany adres,
– brak ograniczeń wynikających z miejsca zamieszkania.
Sprzedający mohą liczyć nie tylko na obiecujące zyski, ale również ułatwienia w codziennej pracy:
– zmniejszenie kosztów, ponoszonych dotąd ze względu na większą ilość pracowników czy zaplecze lokalowe,
– dostęp do klientów, który do tej pory pozostawali poza zasięgiem,
– lepszy kontakt z klientem i szybsze reagowanie na jego potrzeby poprzez aktualizację oferty,
– sklep otwarty przez całą dobę.
Potęga e-commerce leży w pogodzeniu interesów kupującego i sprzedającego. Zakupy w sieci mogą być dla obu stron wyjątkowo korzystną transakcją, a to z kolei wpływa na ciągły rozwój tego sektora rynku.